KSZA

4. DEGRESSZIÓ ÉS JÁRULÉKPLAFON

A társadalombiztosítási nyugdíjrendszerben a biztosítási elv következetes érvényesülésének ugyancsak ellentmondó elem a keresetek degresszív beszámítása a nyugdíjalapba, minthogy a biztosításba befogadott (járulékplafon alatti) keresetekből a magasabb sávokat egyre nagyobb mértékben leértékeli az alsó sávokhoz képest. A degresszív beszámítás fokozatos kiiktatásáról a nyugdíjtörvény rendelkezik, amely előírja, hogy a degressziós sávok határpontjait évente a nettó keresetnövekedés indexénél 8 százalékponttal gyorsabb ütemben kell emelni.

A degresszió fokozatos leépítésének hatását három különböző megközelítésben vizsgáltuk:

– az 1998. évi egyénenkénti tényadatokból kiindulva, a megadott makrogazdasági paraméterek szerinti továbbvezetéssel, a degressziós sávhatárok növelésére vonatkozó hatályos törvényi rendelkezések alapulvételével meghatároztuk, hogy 2005-ben milyen mértékben csökkentené a nyugdíjalapot a degresszív beszámítás;

– egyszerűsített vizsgálatot végeztünk változatlan szintű egyéni keresetek mellett arra vonatkozóan, hogy a degresszív beszámítás – hatályos rendelkezések szerinti – leépítése során 1998-tól 2010-ig évente milyen mértékben mérséklődik annak nyugdíjalap-csökkentő hatása;

– a degressziós sávok, illetve a biztosítási jövedelemhatár évenkénti emelésének vizsgálatával kimutattuk, hogyan érik el a sávhatárok a plafont, vagyis hogyan fogynak el a degressziós sávok felülről lefelé (a táblázatot tekintve alulról fölfelé) 2010-ig. Ez a vizsgálat egyszerű „fejszámolással” is megmutatja a degresszió fokozatos leépülését.

A részletes egyedi számítás 6. táblázatban összefoglalt eredményeiből látható, hogy 1998-ban a vizsgált adatbázisban szereplő megállapítások 34 százalékában számították be a teljes átlagkeresetet (havi 35 000 forint alatt). A többiek a degresszió sávjainak megfelelő magasabb jövedelemkategóriákba tartoztak, és látható, hogy keresetük mekkora hányada került levonásra. A legmagasabb jövedelemkategóriákban (70 000 forint felett, ahol a táblázatban a három degressziós sáv összevonva szerepel) a csökkentés átlagosan meghaladja a 27 százalékot és ez a nyugdíjazottak 8,0 százalékát érinti. Az érintettek teljes körében (azaz a vizsgált állomány 66 százalékánál) a degresszió 11,0 százalékos elvonást valósított meg, s ez az adatbázisbeli 1998-as új megállapítások összességében átlagosan 8,8 százalékkal csökkentette a beszámított keresetek – és ezzel a megállapított nyugdíjak – szintjét. A csökkentés mértéke, de elsősorban az érintettek igen nagy hányada alapján megállapítható, hogy az 1998. évi degressziós táblázat meglehetősen szigorúra sikerült.

* Az érintettek aránya 2005-ben 28,5 százalék.

A 6. táblázat 2005. évi adatokat tartalmazó részében az egyes sorokba értelemszerűen ugyanazok a nyugdíjasok tartoznak, mint 1998-ban. (Például az a vizsgált állomány 11,5 százalékát kitevő 2935 nyugdíjalap, amely 1998-ban a 35–40 ezer forintos degressziós sávba tartozott, 2005. évi nominális szinten – a fenti feltevések alapján előreszámítva – 79 704 forintos átlagot ad ki.) A táblázatból jól látható, hogy a hét év alatt a degresszív beszámítás hatása nagymértékben mérséklődik. Míg 1998-ban a vizsgált kör kétharmadát érintette a degresszió, 2005-re a nyugdíjba vonulók alig több mint egynegyedét. A nyugdíjcsökkentés még a magasabb sávokban is viszonylag enyhe, 1-2 százalék körüli, egyedül a legfelső sávban (az öregségi nyugdíjat igénylők mintegy 8 százaléka számára) jelent nagyobb elvonást, de ez is csak körülbelül egynegyede az 1998. évi értéknek (27,1, illetve 7,2 százalék).

Összességében – a vizsgált kör egészében – 2005-ben a számított degresszió a nyugdíjalapot 1,4 százalékkal fogja csökkenteni, s ezzel a degresszió indulónyugdíj-visszafogó hatása az 1998. évinek mintegy egyhatodára zsugorodik.