KSZA

6. 4. A támogatások szintje

Az oktatásfinanszírozási rendszereket hatékonyságuk és az egyenlőségre gyakorolt hatásuk mellett annak alapján is meg szokták ítélni, hogy megfelelő-e a támogatások szintje. Oktatáspolitikai viták során ez az egyik leggyakrabban érintett kérdés. Az 1960-as, 1970-es években a megfelelő szintet rendszerint az oktatási támogatások GNP-hez viszonyított arányaként értelmezték (8 százalék körüli szintet találtak „megfelelőnek”). Az újabb mérőszámok az oktatás kimenetelét, kibocsátását próbálják meg figyelembe venni. Az alkalmazott változók a következők szoktak lenni [lásd például Benson (1996)]:

1. a megfelelő korcsoport alsó fokú oktatásban való részvétele (a legtöbb országban ez megközelíti a 100 százalékot, de néhány fejlődő országban jóval alacsonyabb az arány. Etiópiában például 1985-ben 36 százalék volt);

2. az alsó fokú oktatásban való részvételi arányok nemek szerinti különbségei (Marokkóban például a fiúgyerekek 98 százalék részt vesz az alsó fokú oktatásban, a lányoknak csak 63 százaléka);

3. a megfelelő korcsoporton belül a középiskolázásban részesülők aránya (az iparosodott országokban ez az arány 75-90 százalék között van);

4. az írástudás aránya a felnőtt lakosság körében.

Az újabb értékelések szerint az oktatás megfelelő támogatási szintjének biztosítania kell a nemek között kiegyenlített, csaknem teljes körű részvételt az alsó fokú oktatásban, valamint olyan színvonalú iskolázást az egész népesség számára, amely biztosítja, hogy írástudásukat megőrizhessék egész életükre. E célok megvalósítására eltérő egy főre jutó támogatások szükségesek a különböző országokban az oktatási rendszer működtetésének hatékonyságától függően. A hatékonyság kérdéseivel a következő fejezetben foglalkozunk.

6.6. táblázat - A tanulmányi ösztöndíjak jogosultsági feltételei az OECD-országokban

Ország Ösztöndíj a tanulmányi elõmenetel alapján A jogosultság függ Megjegyzés
a hallgató jövedelmétõl a szülõk jövedelmétõl a hallgató élettársának jövedelmétõl
Európai Közösség
Ausztria van igen igen igen
Belgium van igen igen igen A felsõoktatási tandíj nagyságát az intézmények határozzák meg, csak a tandíjminimumot és -maximumot szabályozza rendelet.
Dánia van igen igen nem Nincs tandíj az állami intézményekben. A szülõi jövedelmet csak a 18-19 éves hallgatók esetében vizsgálják.
Egyesült Királyság nincs igen igen igen Az ösztöndíjak esetében a jogosultság fõleg a szülõk jövedelmétõl függ. A 25 évesnél idõsebb hallgatók saját jövedelmét vizsgálják.
Finnország van igen igen nem Nincs tandíj az állami intézményekben. A hallgatók jövedelmét nem vizsgálják, a szülõk jövedelmét a 17-19 éves hallgatók esetében vizsgálják.
Franciaország van igen igen igen Nincs tandíj az állami intézményekben.
Görögország van nem igen nem Nincs tandíj az állami intézményekben.
Írország van igen igen igen A jogosultság 23 évesnél idõsebb hallgató esetében csak a hallgató és élettársa jövedelmétõl függ.
Hollandia van nem igen nem Csak megfelelõ tanulmányi elõmenetel esetén.
Németország van igen igen igen Nincs tandíj az állami felsõoktatásban. Ösztöndíj csak meghatározott tanulmányi eredmény alapján adható, csak az elõírt tanulmányi idõre.
Spanyolország van igen igen igen
Svédország van igen nem igen Nincs tandíj.
Más OECD-ország
Ausztrália nincs igen igen igen
Cseh Köztársaság nincs igen igen igen Nincs tandíj. Az ösztöndíj-jogosultság a hallgató családjának összes jövedelmétõl függ.
Egyesült Államok nincs igen igen igen A jogosultság nem függ a tanulmányi elõmeneteltõl, de ha a hallgató nem ér el egy meghatározott pontátlagot, elvesztheti a jogosultságot.
Kanada van igen igen igen
Mexikó van igen igen igen
Norvégia van igen igen igen A felsõoktatásban a hallgatói tandíjak a jóléti szolgáltatások forrásául szolgálnak.
Új-Zéland van igen igen igen A hallgatói ösztöndíjra jogosultság a szülõk jövedelmétõl függ, ha a hallgató 25 évesnél fiatalabb és nem házas. Az ösztöndíj csak meghatározott tanulmányi elõmenetel esetén adható. A jövedelem, illetve az elõmenetel súlya az odaítéléskor ösztöndíjanként változik.

Forrás : Education at a Glance. 1997. B 3. 3. táblázat.