KSZA

Diverzifikálás, kapcsolódás a nagy szolgáltató és kereskedelmi hálózatokhoz

A gazdasági visszaesés és a növekvő számú szereplő miatt szűkülő, telítődő piacokon mind nehezebb a részesedés növelése, sőt megtartása is. Ebben a helyzetben sok vállalkozó nem vállalja a specializálódás kockázatát. Úgy vélik, hogy jobbak az esélyeik, ha diverzifikálják tevékenységüket, ha korábbi piacaikat megtartva törnek be új piacokra. A tevékenységi kör bővítésének gyakori módja, amikor a vállalkozók a hagyományos szolgáltatásukat újabb termékekre terjesztik ki: „60–70 százalékban hűtőgépeket javítottunk. Most már jelentős mértékben behoztunk más profilt is, automata mosógépeket, mosogatógépeket, oly mértékben, hogy a hűtőgépjavítás lecsökkent körülbelül 50 százalékra. Tehát itt tartunk, hogy a fizetőképes kereslet oly mértékben leszűkült, hogy még egy rendkívüli kiadást, ami számára kötelező érvényű javíttatás lenne, nem tudja megcsináltatni. Így arra gondoltunk, hogy a mosógépek, mosogatógépek jöttek be. (…) Ezek nagymértékben meghatározzák azt, hogy nincs munka-ellátottsági gondunk, mert tudtunk behozni új profilt.” (Interjúrészlet, készült 1993-ban egy háztartásigép-szerelő vállalkozóval. A vállalkozás kezdő éve: 1980.)

Máskor kapcsolódó szolgáltatásokat is kínálnak a vevőnek: „Például nálunk ebben az üzletben van természetgyógyász. Ez egy külön szolgáltatás, mert ilyen nincs egyik fodrászüzletben sem. De van olyan fodrászüzlet, ahol konditerem van, szolárium, tehát több szolgáltatás.” (Interjúrészlet, készült 1994-ben egy fodrász kisiparossal. A vállalkozás kezdő éve: 1993.)

Egy autószerelő vállalkozó így védte ki hagyományos piaca szűkülését: „A kis Poski is kevés, a Trabant is, és akik meg evvel járnak, nincsen pénzük. Tehát ez az alaphelyzet, az autószerelés, amivel kezdtem. Most már jön hozzá a kompakt tevékenység, az autógumi is itt van, két nap alatt, a városi árakhoz viszonyítva a legolcsóbb áron, rendelésre csináljuk, kicentírozzuk, máris viheti. Nem kell menni gumishoz külön, egy helyen tudunk mindent megcsinálni. Nem mindenkinek van igénye erre, de van, akinek ezt a lehetőséget tudjuk biztosítani.” (Interjúrészlet, készült 1993-ban egy autószerelő kisiparossal. A vállalkozás kezdő éve: 1982.)

Egy másik autószerelőnél eleinte a szolgáltatás részeként, a javítás idejére adtak kölcsönautót a vevőnek. Később önállósították a szolgáltatást: „Esetleg azt a munkát, ami nem jött be, azzal meg tudjuk fogni, hogy kölcsönautót tudunk hozzá biztosítani. De közben elég nagy igény jelentkezett az autókölcsönzésre külön is, mert mit tudom én, el akarnak menni hét végére a családdal, vagy egy hónapig el akarnak menni valahova. Ilyen is van, meg olyan is van, aki vállalkozó, egy lakatos mester, rossz az autója, és anélkül meg van lőve, mi meg tudunk neki biztosítani autót.” (Interjúrészlet, készült 1993-ban egy karosszérialakatos vállalkozóval. A vállalkozás kezdő éve: 1978.)

A termelést vagy szolgáltatást máskor a kapcsolódó termékek kereskedelmével bővítik. Egy autószerelő, aki újabban alkatrészt, autóápolási cikket is árul, így magyarázta ezt a döntését: „Az elmúlt tizenöt évben csak lakossági szolgáltatást végeztem. Ezért az árbevétel nagyon csekély volt, ami egyre csökkent, mert Magyarországon az autózás ismét luxus. Egyre kevesebbet dolgoznak az emberek és egyre kevesebb a javítás. Ezért döntöttünk úgy tavaly, hogy ebben az évben a vállalkozást a kereskedelmi tevékenységgel is kibővítjük, mert a vállalkozás már nem biztosította a család számára a megélhetést.” (Interjúrészlet, készült 1995-ben egy autószerelő kisiparossal. A vállalkozás kezdő éve: 1971.)

A diverzifikálás igen fejlett formája, amikor a vállalkozó új piacokon jelenik meg, számára részben vagy teljesen új termékkel vagy szolgáltatással. Egy nyomdaüzem tulajdonosa fokozatosan bővítve tevékenységét, egy kisváros telekommunikációs piacának meghatározó szereplőjévé vált: „Ez (a vállalkozás épülete) a Volán épülete volt, itt ma már van egy nyomdaipari egység, itt van egy televíziós reklámhirdető egységünk, illetőleg E-ben és a környékbeli 14 településen reklámadóként, önálló adóként működünk és napi hírinformációkat adunk. Egy hétre a hirdetési tarifánk 6 ezer forintba kerül, ami azt jelenti, hogy hirdetés ismétlődően visszatér. Plusz az E-i Riportban egy egytizenhatodos felületet grátisz adunk a partnereinknek. Nagyon kedvelik, megszerették. Ugyanis az e-i újságot is csináljuk közben. Az E-i Riport, ami egy írott sajtó és a reklámnak az ötvözete. A reklámnak akkor van igazándiból értéke, ha közkézen forog, hogyha olvassák. A reklámot pedig manapság egyre inkább megfogják és kidobják a szemétkosárba. Viszont hogyha olyan információkat juttatunk el a lakossághoz, ami számottevő, akkor kézbe veszik és forgatják. Úgyhogy ennek a kis lapocskának az ötven százaléka íro t t sajtó, ötven pedig reklám. És a reklám tartja el gyakorlatilag az írott sajtó részt. És van a rádió közben, ami megalakult E-ben, és aminek a legnagyobb részvényeseivé váltunk.” (Interjúrészlet, készült 1994-ben egy nyomdaipari vállalkozás résztulajdonos vezetőjével. A vállalkozás kezdő éve: 1989.)

A vállalkozás kockázatát számosan azzal is csökkenteni próbálják, hogy a változatlan tevékenységi körrel vagy azt bővítve, nagy értékesítési vagy szolgáltatóhálózatokhoz csatlakoznak. Jellemző eset, amikor a kisvállalkozók nagy világcégekkel, gépkocsik, illetve tartós fogyasztási cikkek gyártóival szerződnek garanciális javításra, esetleg a termékek értékesítésére. A csatlakozás javítja az anyag- és alkatrész-ellátás biztonságát, a szerződő fél megkapja a minőségellenőrzés, a javítás technológiáját, sőt a garanciális javítások helyi piacát is. Gyakori hátrány, ha a szerződésben kikötik, hogy a kisvállalkozó adja fel egyéb piacait, és kizárólag a nagy rendszer termékeit és szolgáltatásait kínálja a vevőknek. Egy a Skoda gépkocsik eladására és szervizelésére szerződő vállalkozó így hasonlítja össze a keletkező és a kieső hasznokat: „Tehát mi eladunk egy autót, ahol munka is keletkezik azonnal. Mert ahogy megteszi az 1500 kilométert, máris ott van nálam egy garanciális szervizre. De nemcsak az általunk eladott autókat szervizelik, hanem a más helyen eladottat, ahol nincsenek megelégedve a szervizszolgáltatással. Eladok száz autót, de háromszázat szervizelek, mert a másik kétszázat nem látják el olyan jól, és hozzám jönnek. Ez fogja pótolni a kieső Ladát, illetve máris pótolja.” (Interjúrészlet, készült 1994-ben egy autójavító vállalkozóval. A vállalkozás kezdő éve: 1971.)

A garanciális és a bizományi szerződések tehát nem feltétlenül csökkentik a kockázatot. Ha a kisvállalkozók részben vagy teljesen elvesztik önállóságukat és a nagy rendszer alegységévé válnak, növekedésük, forgalmuk a nagy rendszer teljesítményétől függ. A nagyvállalat akár átmenetileg is romló eredményei miatt „az ügynökök között, akiknek száma sokszor ügyes nagykereskedelmi hálózatok verbuváló tevékenységének köszönhetően az utóbbi években gomba módra szaporodott, szinte járványszerű a bukás (80 százalékuk szűnt meg)”. ( Vajda [1996 a ] 5–6. o.)