KSZA

Kooperáció, specializálódás, piaci szegmens kiválasztása

A szakértői szolgáltatások megvásárlása is jelzi: mind több vállalkozó úgy növeli a versenyképességét, hogy szűkíti tevékenységi körét, s közben egy-egy részpiac igényeinek a kielégítésére szakosodik. Koncentrált műszaki fejlesztéssel például egy kisebb, de számára jelentős piacon, részpiacon vezető, ármeghatározó helyzetbe kerülhet a kisvállalkozó: „van olyan egy-két alkatrész, amit tulajdonképpen csak én gyártok az országban. Mondjuk üvegtovábbító csiga, ami besorolja a gépsoron a flakonokat vagy bármilyen üvegméretet. Nekem sikerült így kifejlesztenem, azt én országos szinten csinálom, az az egy alkatrész, amit egyedül csinálok. Ez közel másfél év fejlesztési munkájának az eredménye, hogy körülbelül hetvenfélét tudok belőle gyártani, függetlenül mérettől vagy típustól.” (Interjúrészlet, készült 1994-ben egy gépi forgácsoló vállalkozás tulajdonosával. A vállalkozás kezdő éve: 1982.)

Míg itt a kínált termék különös tulajdonságai miatt uralta a részpiacot a vállalkozó, máskor – egy kis nyomda estében – a sorozatnagyság, a gyártott mennyiség ügyes kiválasztása teremtett versenyelőnyt: „Magyarországon mi egy szűk keresztmetszetre építünk. Prospektusból van 10–20 ezer darab, igaz? Nem kell több még egy nagyvállalatnak sem. Termelési kapacitásunkkal, formakészítésünkkel és nyomórészünkkel mi nagyon otthonosan mozgunk méreteinkből fakadóan. Egy nagy nyomdának nagyon költséges lenne ezt a tízezer darabot legyártani. Mire legyártaná az első példányokat, beállítaná a gépet, addigra le is szaladna gyakorlatilag a tízezer. Na most ebből fakadóan ő ebben nehézkes, nem tud olyan rugalmasan működni. És árban gyakorlatilag versenytársai tudunk emiatt lenni.” (Interjúrészlet, készült 1994-ben egy nyomdaipari vállalkozás tulajdonosával. A vállalkozás kezdő éve: 1979.)

A piaci rés gyakran olyan kicsi, hogy a nagyobb vállalat csak veszteséggel tudná a keresletet kielégíteni. Ilyenkor a kisvállalat a rés elfoglalásával piacot teremt magának: „Érintéses mérést csinálunk, hogy megnézzük, ha meghibásodik egy villamos készülék, akkor megrázhatja-e a dolgozót, vagy sem, működik-e, vagy sem. Ezeket időközönként kötelező megmérni, felülvizsgálni. Nagyon sok hibát feltártunk, hogy ez sem jó, az sem, amaz sem. De ezt csak leírtuk, nekünk ez volt a feladatunk. És én szerettem volna azt csinálni, hogy nemcsak feltárjuk a hiányosságokat, hanem ki is javítjuk. Most erre a piac meg lett volna, csak az akkori szövetkezet nem volt alkalmas, mert nagyon körülményes volt, és drágább lett volna az egész produktum, a mérés, a javítás. És arra találtam ki én azt, hogy én maszekba ezeket meg is mérem és ki is javítom. Így alakult a cég. És a javítás mellett aztán egyre több kimondott villanyszerelési munkák jöttek, (…) egyre nagyobb megbízásokat kaptunk.” (Interjúrészlet, készült 1994-ben egy villanyszerelő vállalkozóval. A vállalkozás kezdő éve: 1979.)

A piaci szegmens elfoglalása közben az egymással már többnyire a szocializmus éveiben bizalmi viszonyba került vállalkozók gyakran átengedték, átadták korábbi piacaikat vagy azok egy részét a kapcsolati háló más vállalkozóinak. Egy villanyszerelő így számol be a piacfelosztási folyamatról : „Kapásból fel tudok sorolni még tíz ugyanilyen vállalkozót, aki ugyanilyen kapacitással dolgozik, mint én, de hogy úgy mondjam, egy kicsit felosztódott a piac – nem tudatosan –, így az élet hozta, ki mire specializálódott. Tehát van, aki a végvezetéket húzza inkább, meg a földkábelt fekteti le, vannak ilyen apró munkák, amiket mi csinálunk, a belvárosi üzleteknek a komplett kivitelezésével foglalkozunk, van aki kapcsolószekrényeket csinál ezek közül inkább, de belefolyik másba is.” (Interjúrészlet, készült 1994-ben egy villanyszerelő vállalkozóval. A vállalkozás kezdő éve: 1979.)

A piacot felosztó – és egymást ismerő – vállalkozók forgalmuk, piaci részesedésük együttes növelésére is képesek : „ha valaki jön az utcáról, és megcsináltatja a karosszériáját, akkor ő azt mondja, ajánljunk neki szerelőt is, és akkor tudunk neki mondani, hogy tessék oda vinni. Vagy tudunk ajánlani fényezőt, villamossági szerelőt.” (Interjúrészlet, készült 1993-ban egy karosszérialakatos vállalkozóval. A vállalkozás kezdő éve: 1978.)