Fertő Imre
Az üzleti kutatások társadalmi hatásáról
Az üzleti kutatások társadalmi hatása mindeddig csak korlátozottan érvényesült, amiben a gazdasági és intézményi keretek ellentmondásai éppúgy közrejátszanak, mint a kutatói közösség belső akadályai. A piaci mechanizmusok a rövid távú profitot helyezik előtérbe, miközben a tudományos műhelyek az elméleti igényesség magas szintjére törekszenek; e kettős követelmény között sokszor fennakad a társadalmi haszon kérdése. Ez a tanulmány a felelős vezetőképzés (RME), a társadalmi vállalkozás és a vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) kapcsán mutat rá, miként teremthető meg az elmélet és a gyakorlat közötti szorosabb kapcsolat. Miközben azonosítja a "puha" finanszírozási feltételek vagy a nehezen összehasonlítható mérőszámok okozta gondokat, világossá teszi, hogy kizárólag akkor érhetünk el tartós eredményeket, ha az interdiszciplináris együttműködést, az etikus és reflexív kutatói gyakorlatot, valamint az érintettek széles körű bevonását egyaránt érvényesítjük. A tanulmány szerzője arra a következtetésre jut, hogy az üzleti kutatások akkor töltik be valóban átalakító szerepüket, ha az állami, piaci vagy akadémiai szereplők összehangoltan és célirányosan alakítják ösztönzőiket, s ezzel utat nyitnak az elméletileg szilárd, de társadalmilag is gyümölcsöző innovációk számára.
LXXII. évf., 2025. május (516—533. o.), DOI:10.18414/KSZ.2025.5.516, Esszé
(PDF formátum, 223.84 kB)