Selei Adrienn Szécsi Adél Lilla
A referenciafüggő preferenciák hatása vertikális termékdifferenciálás esetén
A tanulmány a gazdasági döntéshozók nem standard preferenciáinak, azon belül is a referenciafüggőségnek és a veszteségkerülésnek a piacelméleti modellek egyensúlyára gyakorolt hatását vizsgálja. A tanulmányban egy olyan viselkedési piacelméleti modellt dolgozunk ki, amely Belleflamme-Peitz [2010] "klasszikus" vertikális termékdifferenciálási modelljén alapul, azonban figyelembe veszi a fogyasztók referenciafüggő preferenciáit és veszteségkerülését is. A duopolpiacon a referenciaár szerepét egy olyan döntéshozó ("hatóság") által javasolt ár tölti be, amely nem feltétlenül törekszik profitmaximalizálásra. A modell alapján arra az eredményre jutunk, hogy egy ilyen ajánlott ár közzététele mindenképpen csökkenti az adott termék piacán az egyensúlyi árakat, valamint a vállalati profitokat, így értelmezhető az árak mérséklésére irányuló stratégiai eszközként. Tehát a referenciaár alkalmas lehet arra, hogy a "hatóság" (például egy ország kormánya) a vállalatokat árversenyre, áraik csökkentésére ösztönözze, ezzel fékezve az inflációt. Ugyanakkor a "hatóság" céljától függ, hogy él-e ezzel a lehetőséggel.*
LXXII. évf., 2025. május (437—464. o.), DOI:10.18414/KSZ.2025.5.437, Tanulmány
(PDF formátum, 1478.03 kB)