Takács András Várkonyi Patrik
A hazai kis- és középvállalati szektor vállalatértékelési sajátosságai
A tanulmány célja egy olyan kis- és középvállalatokra alkalmazható diszkont módszertanának bemutatása, amely a diszkontált cash flow alapú vállalatértékeléskor az értékelő segítségére lehet abban, hogy minél reálisabb értéket állapíthasson meg e szektor vállalataira. A vállalatértékelés gazdaságtörténeti áttekintése után bemutatjuk a szakirodalom által elfogadott és a gyakorlatban is használt diszkontokat, valamint a nagyvállalati, illetve és a kis- és középvállalati szektor közötti fontos különbségeket, amelyek indokolják a kis- és középvállalati szektor eltérő módon történő értékelését. A primer kutatás során 1575 mintaelemszámú adatállomány (105 nagyvállalati, 255 közepes vállalati és 1215 kisvállalati) segítségével állapítottuk meg az értékeléssel kapcsolatos fontos különbségeket. A tanulmány elkészítése során két fontos eredmény született. 1. Elfogadtuk azt a hipotézist, amely szerint a magyar kis- és középvállalati szektor vállalatait nem adekvát pusztán a hozamérték-alapú metódussal értékelni, szükséges egy kis- és középvállalati diszkont alkalmazása is ahhoz, hogy reális értékelést kapjunk. 2. A kis- és középvállalati szektoron felül a nagyvállalatok esetében is jelentős különbség érzékelhető a referenciaadatként szolgáló európai átlagos vállalatokhoz képest. A kutatás eredménye azt bizonyítja, hogy az európai iparági átlagos vállalatértékhez képest a magyar nagyvállalatok átlagosan 20 százalékkal, a magyar kis- és középvállalatok pedig átlagosan 46 százalékkal alacsonyabb értéket mutatnak. E különbségek számbavételével állapítottunk meg egy 20 százalékos országdiszkontot, valamint egy 26 százalékos kis- és középvállalati diszkontot.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: G10, G12.
LXIX. évf., 2022. október (1195—1212. o.), DOI:10.18414/KSZ.2022.10.1195, Műhely
(PDF formátum, 185.16 kB)