Dömötör Barbara Ölvedi Tímea
A személyközi hitelezés létjogosultsága a pénzügyi közvetítésben
Az elmúlt években a gazdaság számos területén elindult az a folyamat, amelynek eredményeként az egyes termékek és szolgáltatások vevői és eladói közvetlenül, a közvetítői szegmens kiiktatásával találnak egymásra. Ezt a folyamatot a digitalizáció és az egyre innovatívabb technológiai megoldások is segítik. A hagyományos pénzügyi közvetítők mellett sorra jelennek meg azok az új közvetítők, amelyek digitális megoldást kínálnak nemcsak a kiegészítő banki szolgáltatások, hanem a bankok fő tevékenységének számító hitelezés területén is. A személyközi hitelezés keretében egy online platform közvetlenül köti össze a hitelt kereső ügyfeleket a befektetőkkel, azzal a céllal, hogy a közvetítői szegmens kiiktatásával költséghatékonyabb megoldást kínáljon. Tanulmányunkban a személyközi hitelezés jellemzőit vizsgáljuk, összehasonlítjuk az online platformot üzemeltető közvetítőt a hagyományos pénzügyi közvetítőkkel. Azt vizsgáljuk, hogy ez a fajta közvetítés mennyiben valóságos alternatívája a banki hitelezésnek, illetve mi adhatja a platformok létjogosultságát. A vizsgált közvetítők pénzügyi adatai és legújabb eseményei alapján úgy tűnik, hogy az online hitelközvetítők egy bizonyos méret felett szükségszerűen bankká válnak, vagyis a platformok leginkább egy kedvező belépési lehetőséget biztosítanak a pénzügyi közvetítői piacra.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: G20, G21, G29, G50.
LXVIII. évf., 2021. július-augusztus (773—793. o.), DOI:10.18414/KSZ.2021.7-8.773, Pénzügytan
(PDF formátum, 573.3 kB)