Cikk

Fleischer Tamás

Városi mobilitás, közjavak, fenntarthatóság

A közlekedés új technológiai lehetőségeinek felhasználásán túl a szabályozási módszerek fejlesztésében és a társadalmi elvárások befolyásolásában rejlő tartalékok mozgósítása is nélkülözhetetlen a fenntartható városi közlekedés megteremtéséhez. A tanulmányban a városi közterületek közjószág-tulajdonságait tekintjük át, ahol két kritérium - a kizárás és az akadályoztatás - alapján négy tartományt különítünk el: magánjavakat, tiszta közjavakat, véges készlettel rendelkező közös javakat és feltételes hozzáférésű (vagy klub-) javakat. Ha az akadályoztatási kritériumot a használatsűrűséggel arányos, folytonos skálaként kezeljük, megkülönböztethetjük az eltartó képességi határt kijelölő pontot (a hosszú távon fenntartható működés határa), valamint a hozammaximumot kijelölő pontot. E modell tárgyalási keretül szolgál a fenntarthatatlan városi közterület-használat fenntartható irányba tereléséhez, azaz értékelni tudjuk az igények befolyásolási módszereit vagy az eltartóképesség növelésére irányuló lehetőségeket. A zárórész áttekinti, hogy napjaink legtöbbet tárgyalt közlekedéstechnológiai újdonságai - nevezetesen az elektromos és az önvezető jármű - milyen feltételekkel kapcsolódnak a kívánatos szakpolitikai intézkedésekhez. Az elvárt fenntarthatósági előnyöket csak szervezett, integrált városi közlekedési rendszer keretébe beleillesztett szolgáltatás képes biztosítani.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: H4, H41, R4.

LXVI. évf., 2019. október (1056—1072. o.), DOI:10.18414/KSZ.2019.10.1056, Tanulmány

 Letöltés (PDF formátum, 434.2 kB)

Navigátor< Előző oldal<<< Vissza a nyitóoldalraOldal tetejére

| a lap bemutatása |  a kiadó |  szerkesztőség |  útmutatás a szerzőknek |  felhasználói útmutató |  tartalom |
a legfrissebb szám |  előfizetés |  kiadványok |  keresés |  linktár |  hírlevél |  vendégkönyv |  oldaltérkép | 
felhasználó regisztráció | bejelentkezés | elfelejtett jelszó | személyes adatok kezelése | kijelentkezés |      | change to english |

Copyright © 2004 Közgazdasági Szemle Alapítvány. Minden jog fenntartva.
készítette: Webműves Bt. 2002
továbbfejlesztés: e-Média Informatikai Bt. 2004