Berezvai Zombor Lukáts Gergely Dániel Molontay Roland
A pénzügyi ösztönzők hatása az egyetemi oktatók osztályozási gyakorlatára
Kutatásunk célja annak vizsgálata, hogy az egyetemi oktatók hallgatói véleményezési rendszerben kapott értékelésének anyagi díjazása hogyan hat az osztályzatokra. Elemzésünk alapját egy magyarországi egyetem szabályozásváltozása okozta természetes kísérlet adja, amelyben a (közvetett) pénzügyi ösztönző bevezetése csak a teljes állású oktatókra vonatkozott, a részmunkaidős és külsős oktatók esetén nem történt változás. Az elemzést a különbségek különbsége módszer logikája alapján, tantárgy-oktató fix hatást tartalmazó panelregresszió segítségével végeztük el. Eredményeink alapján a pénzügyi ösztönző bevezetése szignifikánsan növelte az érdemjegyek átlagát az alacsony átlagos érdemjegyekkel jellemezhető kurzusokon. Az átlagos érdemjegy javulásában jelentős szerepet játszott a tantárgyi követelményeket sikeresen teljesítő hallgatók arányának növekedése. Az eredmények konzisztensek a jegyinfláció jelenségével, ugyanakkor nem zárható ki, hogy a jobb osztályzatoknak az oktatók jobb felkészültsége és nagyobb odafigyelése az oka, amit szintén erősíthetett az új pénzügyi ösztönző rendszer.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: C20, I23, I28.
LXVI. évf., 2019. július-augusztus (733—750. o.), DOI:10.18414/KSZ.2019.7-8.733, MKE 2018. évi konferenciája
(PDF formátum, 552.68 kB)