Galbács Péter
A chicagonomics és a közgazdaságtan imperializmusa
A tanulmány célja a chicagói közgazdaságtanként ismertté vált elméleti rendszer kialakulásának és korai fejlődésének áttekintése. A szerző az iskola történetét három szempontból, az árelmélet központi státusa, az oktatási program részletei és a workshoprendszer szerepe alapján vizsgálja. Ezek alapján arra következtethetünk, hogy az iskola sikeréhez mindhárom elem egyaránt hozzájárult, vagyis a chicagonomics egy radikális elmélet, egy megfelelően átalakított hallgatói követelményrendszer és egy szocializációs közegként üzemeltetett infrastruktúra közös terméke. Fontos körülményként a szerző arra is felhívja a figyelmet, hogy a Stigler és Becker által végrehajtott "imperialista" fordulat azért következett be, mert a költségek és hasznok összevetését az emberi döntések valós alapjának tekintették.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: B15, B16, B21, B22, B41.
LXVI. évf., 2019. március (229—255. o.), DOI:10.18414/KSZ.2019.3.229, Tanulmány
(PDF formátum, 654.43 kB)