Kelemen József
Több piacra épülő webáruház térbeli árversenye
A tanulmány a térbeli árverseny Lijesen [2013] által továbbfejlesztett modelljét és annak egy olyan változatát mutatja be, amely jobban alkalmazható térbeli jelenségekre. Lijesen modellje - amely a rezervációs árat határozza meg egy képzeletbeli városban, és amely egy külső piacon is jelen van - a Hotelling-féle keretrendszert egy webáruházzal egészíti ki. Modellünk a külső piac helyett n-1 darab Hotelling-típusú piacot feltételez, ahol a webáruház szintén értékesítheti a termékét. Eredményeink szerint az árak alacsonyabbak lesznek, és a hagyományos - azaz a térben fizikai üzlettel rendelkező - boltokoknak megvan a lehetőségük, hogy térben jobban elkülönüljenek egymástól. Modellünk arra is rávilágít, hogy a vizsgált piacokon a verseny ösztönzése és a szállítási költségek csökkentése a fogyasztókat előnyösebb helyzetbe hozhatja azzal, hogy a termékek beszerzése számukra olcsóbbá válhat.* Journal of Economic Literature (JEL) kód: D43, L11, L13.
LXIV. évf., 2017. június (612—629. o.), DOI:10.18414/KSZ.2017.6.612, Tanulmány
(PDF formátum, 2171.81 kB)