Hermann Zoltán Varga Júlia
A népesség iskolázottságának előrejelzése 2020-ig
Iskolázási mikroszimulációs modell (ISMIK)
Tanulmányunkban bemutatjuk a népesség iskolai végzettségének előrejelzésére kidolgozott mikroszimulációs modell (ISMIK) felépítését és jellemzőit, és ismertetjük a modell felhasználásával készített előrejelzés eredményeit. A mikroszimulációs modellben az egyének viselkedését modellezzük, és az egyéni adatok felhasználásával jutunk el az aggregált előrejelzéshez. Az ISMIK modell felhasználásával 2020-ig jeleztük előre a népesség iskolázottsági szintjét. Az előrejelzés alapváltozata mellett további változatok keretében azt vizsgáljuk, hogy milyen lenne a népesség iskolázottsági összetétele abban az esetben, ha a környezet által romának tekintett népességet nem sújtanák speciális iskolázási hátrányok, ha a romának tekintett tanulók iskolai pályafutása nem különbözne a velük megegyező iskolázottságú családból származó, lakóhelyű és más megfigyelt jellemzőiben hasonló, a környezet által nem romának tekintett népesség iskolai pályafutásától. A modell segítségével néhány oktatáspolitikai döntés következményét is elemezzük: a tankötelezettségi kor csökkentésének, a szakiskolai továbbtanulási arány növelésének és az állami finanszírozású felsőoktatási férőhelyek korlátozásának hatását a népesség iskolázottságára. Journal of Economic Literature (JEL) kód: C63, J11, J21, I20.
LIX. évf., 2012. július-augusztus (854—891. o.), Emberi gazdaság
(PDF formátum, 3042.5 kB)