KSZA

Összefoglalás

1. A oktatási költség–haszon elemzések az oktatás pénzbeli jövedelmezőségét vizsgálják. Az egyéni megtérülési ráta az egyén, a társadalmi megtérülési ráta pedig a társadalom számára méri az oktatási befektetés jövedelmezőségét.

2. Az oktatás egyéni és társadalmi hozamait is oktatáshoz kapcsolható többletkeresetekkel mérjük, az egyéni hozamokat az adózott keresetekkel, a társadalmi hozamokat pedig az adózatlan keresetekkel. A társadalmi hozam mérésekor azt tételezzük, hogy a többletkeresetek jól mérik a többletoutputot, vagyis azt a termelékenységnövekedést, amely a magasabb iskolázottságból következik.

3. Költség–haszon elemzések vizsgálatakor vagy a nettó jelenérték ala-kulását vagy az oktatás belső megtérülési rátáját (azt a diszkontrátát, amely a költség- és hozamáramlást egyenlővé teszi) vizsgáljuk, a kétféle módszer ellenkező értékeléshez is vezethet.

4. A megtérülési ráta számítására háromféle módszert használnak:

a ) a keresetifüggvény-módszert : ehhez egyéni kereseti adatokra van szükség, az oktatás egyetlen költségének az elmulasztott kereseteket tekinti, így csak egyéni megtérülési ráták számíthatók a módszer alkalmazásával;

b ) a részletes módszert : ehhez szükség van a képzettség és az életkor szerinti kereseti adatokra és az oktatás közvetlen költségeire vonatkozó adatokra. A módszer felhasználásával egyéni és társadalmi megtérülési ráták is számíthatók;

c ) a rövidített módszert , amely egyszerűsítő feltételezései miatt csak hozzávetőleges becslésekre használható. Ehhez a különböző végzettségűek átlagos kereseti adatait használják.

5. Az oktatási megtérülési ráta számítási eredményei azt mutatják, hogy az ország fejlettségi szintjének növekedésével az oktatás megtérülési rátáinak nagysága csökken, de az oktatás megtérülési rátái a fejlett országokban is elérik vagy kicsit meghaladják a fizikai tőke megtérülési rátáját.

Ajánlott irodalom

Becker, G.: Human Capital. A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. University of Chicgo Press, Chicgo. 2. kiadás, 1975.

Carnoy, M.–Marenbach, D.: The Return to Schooling in the United States 1939-69. Journal of Human Resources, 1975. 10.

Mincer, J .: On the Job Training. Costs Returns and Some Implications. Megjelent: Readings in Labor Economics. (Szerk.: Burton, J. F.–Benham, L. K.–Vaughn, W.

M . –Flanagan, R . J .) Rinehart and Winston. Inc., Holt, 1971. Mincer, J.: Schooling, Experience and Earnings. Columbia University Press, New York, 1974. Mishan, E. J.: Költség–haszon elemzés. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest, 1982.

Psacharopoulos, G.: The Returns to Education: An Updated International Comparison. Megjelent: The Economic Value of Education. (Szerk.: M. Blaug. ) An Elgar Reference Collection, 1992.